Kenapa terlalu membenci Ore Kelantan ? 47

nmhafiz | 1:12 AM | ,

Ok. Ini ulasan daripada hentaman seorang hamba Allah yang tidak menyenangi orang Kelantan. Sama ada kau menyokong atau tidak, terpulang kepada kau menilai. Orang Kelantan suka memecah belahkan orang Melayu? Orang Kelantan ke orang PAS yang saudara Anti Kelantan maksudkan? Kalau dibaca sampai habis, bunyinya macam menjurus kepada orang PAS. Owh, aku amat benci dan menyampah bila isu politik ditimbulkan di sini. Tapi nok buat guano, keno perjelaskan jugok.

Sering kali orang Kelantan disama dengankan dengan PAS. Satu pemikiran yang sangat² sempit sesempit lubang cacing. Di kawasan Parlimen kediaman aku, lebih tepat lagi di Dun aku, ada segelintir orang kuat serta penyokong BN yang begitu taksub dengan partinya. Hinggakan air minuman berwarna hijau (air pandan) di kenduri kahwin menjadi kutukan bangsa BN ini. Habis…nak tukar air biru? Minumlah nila kalau nak sangat air itu menjadi biru.
Teringat pesan seorang ayah kepada anaknya dalam hal pemilihan jodoh. Katanya, kalau nak cari pasangan mesti daripada penyokong BN. Haih, ada juga orang macam ni. Nampaknya, anaknya nanti nak cari pasangan mesti kena tanya soalan “Awak sokong BN ke PAS?”.
Paling aku tidak suka istilah ‘merempat di negeri orang’ yang ditujukan kepada orang Kelantan yang keluar negeri merantau tempat orang mencari rezeki. Kenapa hanya orang Kelantan yang dituju? Rasanya ada juga orang Johor, orang Perak, Kedah, Pahang merantau ke negeri lain khususnya KL untuk mencari rezeki. Malah ada orang merantau hingga ke luar negara untuk menyara hidup. Tidak Allah jadikan dunia ini hanya untuk golongan tertentu sahaja. Setiap orang ada rezekinya. Mungkin juga saudara Anti Kelantan akan ‘merempat’ di negeri orang mencari rezeki. Siapa tahu, bukan? Janganlah tuduh orang lain sebegitu. Rasanyalah, saudara Anti Kelantan menggunakan istilah ‘merempat’ kerana hatinya begitu benci dengan orang Kelantan. Mungkin kerana politik, mungkin juga kerana sikap orang Kelantan itu sendiri.
Sebut tentang sikap, aku sendiri juga sangat² tidak menyenangi orang Kelantan. Orang Kelantan yang bagaimana? Orang Kelantan yang suka cakap besar tapi bila disuruh segan. Orang Kelantan yang pengotor, langsung tidak endah tentang kebersihan diri dan persekitaran. Tidak hairanlah suatu ketika dulu Kelantan digelar negeri paling kotor di Malaysia. Aku akuinya. 
Dan satu lagi, orang Kelantan dilabel ganas? Kenapa? Kerana bola sepak? Kerana penyokongnya? Aku sangat² tidak menyetujuinya. Hakikat sebenarnya boleh disaksikan jika kau sendiri melihat suasana sebenar di stadium. Ya, memang penyokong Red Warrior ganas!!! Tapi apabila difikirkan balik secara mendalam, adakah ia ganas atau bersemangat? Kalau ia dianggap ganas, lihatlah penyokong negeri lain, sama sahaja. Ada juga yang buat onar dan provokasi. Tetapi itu hanyalah segelintir, janganlah kerana itu kau berfikiran sebagai seorang 'stereotype' dengan melabel semua rakyat negeri itu sama iaitu mempunyai sifat yang SATU iaitu GANAS. Penyokong Red Warrior dilabel ganas kerana bilangan mereka sahaja yang terlalu ramai yang mungkin menarik perhatian ramai pihak. Dan aku sangat² tidak berpuas hati terhadap media yang hanya menumpukan keganasan penyokong Red Warrior yang 'segelintir' sahaja itu sehingga menutup kebenaran yang disaksikan oleh ribuan penyokong tidak kira penyokong negeri mana sekalipun. Kalau mahu diceritakan tentang media, banyak yang bisa diulas tentang 'berat sebelah' dan 'nasi tambah' yang mereka ada-adakan. Tidak perlulah disini, mungkin lain kali.
Kelantan mundur ? Aku tidak hairan bila ada kawan² bukan dari Kelantan bertanya soalan sinis kepada aku, “Apa yang ada kat Kelantan?”. Memang, tiada apa di Kelantan. Itupun kalau kau mengharapkan disko, pub, jungle, bistro dan sebagainya di Kelantan. Kalau dulu aku pun sedikit terkilan dengan ‘ketiadaan apa²’ di Kelantan, tapi kini aku tahu apa yang aku inginkan, ada di Kelantan, iaitu satu ketenangan dan kedamaian. Bukan kerana kampung halamanku sendiri, tapi kerana tiang seri solatnya hidup di Serambi Mekah tersebut.
Aku tak nafikan masih ada maksiat yang berlaku di Kelantan. Tapi tidaklah secara terbuka seperti di KL dan Selangor yang mungkin mengundang pandangan tidak mengapa berbuat demikian di fikiran anak² kecil kita nanti.
Saudara Anti Kelantan kata Kelantan ni mundur. Mungkin saudara Anti Kelantan terlalu lurus mengikut buku teks Sejarah Tingkatan 4 dan 5; Tamadun Asia dan Tamadun Dunia. Diukurnya ketamadunan itu dari sudut pembangunan, sedangkan ketamadunan pemikiran dibiarkan mundur. Owh, sebab itulah remaja kita sekarang mula kembali berpakaian seperti orang zaman Mesolitik. Tidak mustahil suatu hari nanti manusia bumi ini akan mengikut trend pakaian zaman Paleolitik. Owh, bukan remaja saja. Tidak ketinggalan juga makcik² berumur lanjut cuba menonjolkan perutnya yang kedut. Oh Malaysiaku.
Akhir kalam, janganlah menghina seseorang itu seolah² satu negeri pun sama. Mungkin dia berasal dari KL tapi menetap lama di Kelantan dan mula serasi dengan jiwa Kelantan. Jangan dek kerana marahkan PAS, seluruh rakyat Kelantan terkena tempias.
Aku sendiri pun tak gemar berkawan dengan orang Kelantan yang selekeh, kasar, cakap besar dan sebagainya. Tapi masih ada orang Kelantan yang begitu cantik akhlaknya untuk dijadikan kawan. Tidak semua orang sama. Bergantung kepada bagaimana persekitaran membentuk dirinya. Aku rasa rakyat negeri lain juga sama.
Fikirlah secara global. Cetusan minda oleh Amirez (dot) com .


Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yang kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dengan baik berlandaskan kenyataan.

47 Responses So Far:

Tok Batin said...

pergh..terbaik la apih....asal lame benaar tak update?

shana said...

jgn cpt menghukum sesuatu kaum tu..dulu aku pon cmtu gak, ak dgr psl ore klate ni..Allah Maha Besar, rezki ak kt bumi klate..bila ak bgaul sendri dgn mereka xla seperti yg digembar-gemburkan..jgn cuba semaikan api kebencian terutama dlm hati org melayu..x baek nooo..

nmhafiz said...

tok batin yg ku rindui>>>demam la,lama jugak la...lgpun xde idea nk tulis apa,slalunya aku akn menulis jika ketidak puasan ati berlaku...

shana>>>yeahhh,aku sokong apa yg ko ckp,baguslah kerana ko berpk secara global,e2lah pemikiran org yg berintelek...x sia2 uitm ajr ko...haha, =)

Syiela O-lala said...

sbg ank ore klate kawe banggo jd sebahagian dr ore klate. cuma ada certain things yg kawe tak minat kat ore klate spt apa yg demo royak kat ats nih.

Tok Batin said...

idop klate. ignore je puak2 bodoh yang anti-kelantan tu. mujur gewe pon orang klate jugak :)

cahaya keharumanku said...

wt xtahu jela pih..kak nih lagi la..duk blaja di kl nuh..pah ko lecterer cop ore klatey ekstrim..panah palo jugok dgr gtu..tp gak wt2 xdgr jela...kita tahu gapo kita nok..ore2 hok kato gtu kbykan hok xtahu pngertian islam sbenar..banggo weh jdi ore klatey! =))

sue said...

terbaik!

Anonymous said...

mu ore2 klate mmg la back-up. aku kwn ngn bdk klantan, demo sume bangga kelantan dapat bakar bas. see... betapa barbaric nye ore klate... korg bgga ble dpt bakar bas?? ade lg bdk klate yg ckp, "main kt klate la kalo brani, x patah riuk diorg kite kejekn.." yg byk jd mat dadah, ore klate...

aku mula2 x nk stereotype kn ore klate, tp ble aku da bkawan, sume nye mmg smgt knegerian kuat, smpi pndg hina org dr negeri lain. WTH?

-mutiara dr selatan-

nmhafiz said...

bg aku la kan,ko kena ubah persepsi pemikiran ko sndri,mcm cth,bila ko anggap klate ni jht maka ko akn sentiasa cari keburukan mereka..kalau ko anggap baek maka ko akn sentiasa cari kebaikan mereka,tp aku x sruh ko anggap baek,cuma letakkan ia dalam kawalan x kira la negeri mana sekalipun,setiap tmpat ada bek buruknya..sory la,aku x heran jika ko ckp'semua' mcm tu...bila dipandang negatif,trtutuplah positif....chill..

Tok Batin said...

yang buta sampai bila2 tidak mampu melihat kebenaran & kebaikan, melainkan keburukan & kebencian sesama manusia.

nmhafiz said...

jika benarlah semua ore klate bersikap sedemikian,bagi aku,aku dan semua rakyat klate wajib diperangi sepertimana wajibnya memerangi yahudi..e2 pun jika benar sahaja...

azuari said...

xbenar same skali.........

Anonymous said...

di mana2 ada orang baik, ada orang jahat. bukan di kelantan sahaja. jgn selalu berprasangka buruk. semoga allah memberikan kita petunjuk yg baik dlm menjalankan kehidupan di dunia. harap kita hentikan permusuhan sesama islam.

Anonymous said...

korang sokong sbb korang org kelantan,tapi korang kene telan hakikatnya.korang bangga bila korang dh konker CM,jajah kota raya... "tempat sek² kito tuh"...pasal kt stadium mmg korang puncanya... negeri lain lawan sampai final takdek pun nak gaduh² time lawan red worrier jek ader gaduh.nak salahkan sape?semangat?semangat kesukanan ke?aku mmg dah serik nak gi stadium kalo lawan kelate..korang dtg sini cultural shock..jangan salahkan politik,tapi pemikiran korang semua tuh.. aku penah dok kelate 6thn. dan aku tau cm ner perasaannyer...

~Warga Tengah~

Anonymous said...

maksiat terbuka di KL dan selangor.... selidik la... warga mana yang ramai.. silakan...

Anonymous said...

oghe kelate ko, oghe luar ko smuanyo samo jah dcc allah, cuma iman dan amal dalam diri masing2 tu hok peting.. Cuba lah jadi umat yang baik, ingat kito hidup didunia ni hanya sementara.. tingkatkan iman, elakkan kontrovesi... insyaallah selamt dunia akhirat... gomo kelate gomo

Anonymous said...

berkata benarlah, walaupun pahit. Setiap kali match, mesti kelantan bergaduh, pastu yang salah mesti opponent, x kesah la sape opponent. kelantan je yang baik, team opponent sume jahat.

ingatlah, nabi x suka semangat assabiyyah

"Cuba lah jadi umat yang baik, ingat kito hidup didunia ni hanya sementara.. tingkatkan iman, elakkan kontrovesi"
bakar bas, bergaduh kat stadium, baling sampah kat padang tu sbahagian dr amalan utk tingkatkn iman, elakkan kontroversi ke bang???
~mutiara dari selatan~

nmhafiz said...

"Setiap kali match, mesti kelantan bergaduh, pastu yang salah mesti opponent, x kesah la sape opponent. kelantan je yang baik, team opponent sume jahat." xde siapa pun yg ckp mcm tu...

mind perception can't be controlled..sama jugak mcm keadaan ni,bila dh ramai,xsemua akn berkelakuan baik,dan jgnlah kerana yg tdk berkelakuan baik e2 dicopkan semua jahat,semua berkeinginan nk bergaduh..x guna kalu berhujah berjela2 sekalipun bila dh hati penuh kebencian...

ingatlah,nabi x suka benci membenci sesama kita...belajarlah untuk mnegur,bukan mngutuk..menegurlah dgn baik,bknnya mngikut hati dan perasaan yg marah..
Rasulullah s.a.w bersabda,‘‘Percakapan orang yang berakal muncul dari balik hati nuraninya. Maka ketika hendak berbicara, terlebih dahulu ia kembali pada nuraninya. Apabila ada manfaat baginya, dia harus bercakap dan apabila ia boleh mendatangkan keburukan, maka dia hendaklah tidak melafazkannya. Sesungguhnya hati orang yang bodoh berada di mulut, ia berbicara sesuai apa sahaja yang dia mahukan’’.

Anonymous said...

mcm haram anak kelantan.gua memang tak bole blah dgn mat klantan.besepah kat negeri gua johor.palat

Anonymous said...

mcm haram anak kelantan.gua memang tak bole blah dgn mat klantan.besepah kat negeri gua johor.palat

Anonymous said...

Haha...sangat setuju

Ak pon pena ad kwn baik org kelantan...
Da mcm adk abg da...
Tapi sbb kan ad ad selisih pahm ngan bdk kelantan yg lain..membe ak ni tros bt ta knal je ngan ak...betego pon idok..
So knape perlu racist sgat ore klate nyo weh...kito pon mnsia jugok... If u know wat i mean ;)

Anonymous said...

Rezeki allah ad kat mane2 bro bukan ko yg tentukan rezeki seseorang tu kat mane...kalau xnak bg org lain duk kat johor bwak masuk kubur la johor ko tuh broo...bumi ni hak milik allah bkan sdn bhd.

Anonymous said...

ko ingt ngri jhr2 baek sngt kerr? sdp2 jer ko lbl ank klate ni hrm.. ko ingt ko2 prfct sngt ker? ohh pliss..

Anonymous said...

What kind of bodily issue am I now in?

my weblog ... http://www.getfitnstrong.com/bowflex-dumbbells/

Anonymous said...

dorg nie culture shock sbb to la.. tp x su,e . semua berdasarkn iman dlm diri masing4 same gaak dgn org3 negeri laen.cume x nmpk je..



~~org johor berkata~~

Anonymous said...

While using the rising demand for excellent treadmills, manufacturers gear up to outdo every other to offer
the very best in the treadmill technological innovation.


my web site :: cheap bowflex selecttech 552 dumbbells

Anonymous said...

That becoming mentioned, the relaxed user
or maybe the individual who just wishes an economical, user
friendly technique to include energy and muscular exercise routines will come out very good along with
the TotalGym for your full good deal less dollars as opposed to BowFlex Revolution will expense.


Also visit my blog http://getfitnstrong.com/adjustable-dumbbells/dumbbells-sale-further/

Anonymous said...

Overall, the standard with the workout routines is on par with the tools present
in your local health club.

Have a look at my web page ... bowflex selecttech 552 dumbbells

Anonymous said...

As you develop up your managing schedule little by little
you may be swiftly burning up these calories each individual working
day.

Take a look at my blog post: similar internet page

Anonymous said...

A lot of the folks are fascinated to accomplish these exercise
routines at their snug home.

Here is my web page: www.getfitnstrong.com

Anonymous said...

Because kelantanese is always bitch. Bodoooooo. Same as my housemate bwk jantan manjang. Masuk bilik org x mintak izin. Jalan kaki menghentak hentak. Muke cm ade kulit babi, x de malu lepak ngan bf kt rumah tamu. G bwk bf ko masuk bilik la sial, Aku nk kuar bilik pun susah. Aku pnah dgr ko romen la bodoooo. Dulu aku x anti kelantan ok. Tapi bangsa ni mmg jenis wat kepale cam harammm.

Anonymous said...

Mmg org kelantn haram jadah...kebanyakannya...full stop!!

Anonymous said...

Agungkan Islam bukan main puak2 ni Subhanallah, tapi tidak menghayati dan mengamalkan sebenar benar Islam, hubungan sesame manusia xnak jaga, aku xckp org negeri lain tu semuanya baik tapi kalau Kelantan ni 9/10 sama ja perangai...klu asal tempat lain pun bila borak2 mak bapak asal sana...patutlah perangai 'cantik'...

che long said...

Saya pun sedih gak pasal isu anti Kelantan ni.

Even kawan2 saya blh dikatakan perwatakan Islamik, tapi bila diberi pilihan untuk kawen/kerja/melawat Kelantan, mereka menolak dengan alasan tak suka negeri Kelantan dan benci org Kelantan.

Dengan suara penuh penegasan dan nekad mengatakan BENCI/TAK SUKA org Kelantan padahal kami dah berkawan lama. Hilang keindahan persahabatan yang disemai lama.
Kadang-kadang, tanpa ada sebab kukuh pun, terus membenci Kelantan. Katanya, org Kelantan perangai buruk, ego, jahat, berpuak-puak dsb. Padahal, kita sedangpun berkawan dengan si dia yang negeri lain. Bahkan, kita yang punya la jaga hati dia dan x pernah bersikap sebegitu pun dipukul sama rata.

Tanpa menjaga perasaan kita, dikutuknya negeri kita yang kononnya begitu dan begini. Bayangkan, kalau anda berada di tempat saya, tentu rasa sedih kan? MAcam la negeri lain di Malaysia ni baik sangat, hanya di Kelantan saja perangai2 buruk ni ada..

Entahla, mungkin sikap prejudis, anti-Kelantan ni lah sebenarnya yang semakin membina dinding antara org Kelantan dan org luar utk berbaik. Apalah nasib org Kelantan ni.. Sudahlah didiskriminasi kerajaan pusat sejak dahulu lagi, dibenci dan dikutuk pula oleh rakyat Malaysia.

Change it people! Dont hurt anybody.. Sekadar luahan dari aku, anak Kelantan.

Anonymous said...

Kelantan anjing ! Perangai macam sundal , datang negeri orang buat masalah!

Anonymous said...

betul kata anon 5 july...masalahnya ramai yang tak mau terima hakikat...kalau sorang dua kelantan yang teruk, takkanlah semua negeri lain benci kelantan kan..rasional lah sikit

Anonymous said...

Ak ad kawan ngn org kelantan n ak ni org selangor.. Ak bkn pker puak tapi sampai ko nk ckp org selangor tu lbeyh buruk pandang balik la.. Ko xtau org kelantan kalau ddk tempat org mcm mne prangai.. Ak x nafikan bkn sume tapi... Mls nk sembang la.. Kte sume sama tapi kurangkan skt lah sifat berpuak 2.. Ak tgk member ak yg sorang 2 bagus die bkn sifat berpuak.. Gaol ngn sume org.. 2 yg kte nk bkn da jmpe kaom korang mule la nk ketepikan member... Kalau mcm 2 spe ske bro

Anonymous said...

Salam... Ad jugak org kate kelantan ni mmg btl2 org bumi putra nk banding negeri laen.. Pulun lbeyh la.. Ko kne igt.. Korang 2 dekat dgn siam.. Mcm mne ko nk ckp ko bumi putra sebenar.. Kalau nk kate org asli?? Kt selangor ad org asli sebelom ni.. Perak ad orang asli.. Bnyk lagi tempat.. Yg pandai2 cop diri kaum ko 2 bumi putra 2 pasal ap???Pastu blh plk sembang kite negeri lain dtg dari indon abah kamu.. AK NK TNY KO KO SNDRI TAU KE ASAL MELAYU DARI MANA SEBENAR2 NY??

Anonymous said...

butoh melayu sejati semua orang sebut ikan mu sebut ike, orang sebut malam mu sebut male, orang sebut jalan mu sebut jale, orang sebut makan mu sebut make, pagi pete siang male kijo main kote dasar kelate binawe tak belajar sejarah bodoh haram ni dasar bodoh babun pelacur kelantan babi ni datang negeri orang buat sumbak sombong bodoh tu haram jadah punya kelantit .orang negeri lain bila takde pun yang buat sombong gitu ngan aku orang kelantit ni je la asik wat bodo babi sombong dia tu. perngai mmg macam babi yag aku jumpa lelaki kelantan je la

Anonymous said...

bukan mencari keburukan tapi kenyataan aku banyak bergaul bertegur sapa dengan orang dari negeri laen tak kira la kerja apa pun diorang senang bergaul,tapikalau yang sombong perangai macam babi bodoh bangan ni aku pelik apsal asik orang kelantan je?korang jawab la sendiri sebab aku pun pelik lain macam lelaki kelantan ni babi sangat perangai dia melampau-lampau babinya bukan sorang dua.lagi satu berani bila ada ramai member kelantan je perangai dah macam indon pulak aku tengok indon pun tak mcm tu.kalau sorang bukan main senyap takut sombong.

Anonymous said...

Tak suka org kelantan sbb dh bertahun2 duk kat malaysia, cakap melayu pun tak betul. Diajar sebut betul pun tak masuk2 jugak. Tapi tak benci la, cuma tak suka.

che putih said...

Aku anti dgn bdak kelantan ni.kat johor bersepah kelantit natang ni.nk aku sepak sekor2 smpai kuar taik hijau.tapi klau mek kelantit mmang cntik..brang pon sedap..wakakakaka

Anonymous said...

ak mmg anti dengan org kelantan....sifat kenegeriaan mereka tu mmg 'tebal'..bcakap mlalui pngalaman....bila jumpe 'geng' abes tinggal kwn2 yg lain...bab2 mkn...xyah ckp la...asal tahu je 'orang kampung'...harus dpt diskaun...kami yg mkn smeja ni tkulat2 tgk mmbr kelantan ni dpt special treatment.... haiiii la.... sudah2 la hidup 'bpuak' tu...maaf kpd yg trasa...tp bckp mlalui pngalaman....

Anonymous said...

BILA AKU BELAJAR KAT UNIVERSITY....ORG KELANTAN BILA BERGADUH DENGAN NEGERI LAIN SUKA PUKUL SECARA BERAMAI RAMAI....TAK GENTLEMEN KALAU TAK PUAS HATI 1 VS 1....DAN KEBANYAKKAN MEREKA YG JUAL GANJA DAN UBAT BATUK KAT KL NI...KALAU NAK DIGELAR SERAMBI MEKAH TOLONG BERSIHKAN BANDAR KELANTAN TU...KOTOR SGT...

Anonymous said...

Kau org kelantaik boleh berambus dr negeri aku.MEREMPAT XSUDAH2..mane je ade suara demo2..lancaula

Anonymous said...

Kelantan memg xmakn diajar.ingt bagus sgt ke budaya bodoh nik aziz yg kau bwk tu.boleh berambus balk la jgn buat semak negeri org.satu mlysia xsuka org kau..taik kau tau x.

Anonymous said...

Oghe2..orang.ckp tu btl skit.dr brckp smpaila menaip sume nk paki loghat nik aziz bodoh kau tu..sermbi mekah??kelantaik laa.