M E N I P U 1

nmhafiz | 9:11 PM | , ,

Kalau cakap pasal tipu, semua orang pun akan mengaku yang diorang pernah menipu. Baik yang kecik, yang tadika, yang sekolah rendah, sekolah menengah, yang tak sekolah, yang kat kolej, yang dah bekerjaya, yang sedang mencari kerjaya, yang dah berumah tangga, yang dah tua bangka, semua pun pernah menipu. Mustahillah dalam hidup korang tak pernah menipu, paling tidak pun tipu adik-adik cakap nak belikan gula-gula. Normal la tu semua. Tapi kalau difikirkan dengan mendalam, tipu ni kan berdosa, jadi adakah berbuat dosa tu merupakan suatu yang normal dalam kehidupan?

Sumpah la aku tipu kalau aku cakap aku tak pernah menipu. Muka innocent macam aku ni pun pernah menipu la. Perbezaannya ialah sekarang ni aku tak menipu direct lagi dah, menipu biar berseni kata orang. Lagipun kalau menipu berseni ni kurang sikit la rasa guilty tu sebab itu bukan la tipu pun sebenarnya. Kalau orang tanya dah makan ke belum, walaupun aku cakap dah tapi belum tentu aku dah makan sebab orang tu tak cakap makan bila, sarapan ke lunch, semalam ke hari ni. Mungkin aku tak makan lagi tapi aku jawab aku dah makan semalam, kan jauh sikit cabangnya tu. Itulah namanya benda berseni. Hidup biar kreatif tapi jangan manipulative, nanti kalau kena balik baru padan muka.

Dalam banyak-banyak orang aku mengelak, ada sorang je la setakat ni yang aku pun tak tahu kenapa aku tak pernah berbohong pun, even hal yang memburukkan diri aku sendiri. Ok, tinggalkan persoalan 'siapa', aku cuma nak kata yang sebenarnya aku cuba seikhlas hati dalam menjaga suatu hubungan tu. Kita takkan la nak menipu tombol pintu ke, kerusi lipat ke, kepala keretapi pulak kan, yang ditipu tu mestilah orang. Jadi aku cuba menjaga hubungan dengan orang dan orang yang lain, dengan meninggalkan segala perkara walaupun kecik kata orang. Allah kata siapa yang buat kebaikan walau sekecil zarah sekalipun akan diberi ganjaran, dan siapa yang buat kejahatan walau sekecil zarah pun akan dapat balasan. Dan perbuatan menipu tu pun walau sekecil zarah, lambat laun akan tetap dapat balasan.




Maaf kerana aku juga manusia biasa, SAKIT bila DISAKITI. Maafkan aku kerana memarahi.



1 Responses So Far:

baginda® said...

kadang2 menipu dapat menyelematkan keadaan... pilih lah yarbaik setiap tindakan..